Globaaleja makuja paikallisella tunteella | Unilever Food Solutions

Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

Maailmalta löytyvistä mauista ja tekniikoista inspiroituminen on itsestäänselvää ravintoloiden keittiöille - mutta miltä globaalit ruokatrendit näyttävät pandemian jälkeen?

 

Paikallisia globaaleja makuja

Mahdollisuus matkustaa ympäri maailmaa inspiroituakseen uusista ruoka-annoksista ei välttämättä ole enää kovinkaan ajankohtaista. Tämä johtuu osittain pandemiasta, osittain ilmastonmuutoksesta. Sen sijaan on hyvä lainata ruoanlaittotekniikoita ja inspiroitua globaaleista makuprofiileista. Kokeile tehdä nuudeleita pohjoismaisista raaka-aineista, misoa paikallisista palkokasveista ja hyödynnä vapaasti maustekaapin antimia kuivamausteseosten valmistamiseen ja maun antamiseen. Liemen korvaaminen muilla nesteillä on myös lainattu menetelmä: kaikki aina paikallisesta siideristä ja oluesta kombuchaan ja teestä erilaisiin etikkaliemiin antaa täysin uuden makuprofiilin ja tarjoaa monitahoisia vivahteita muiden maiden ruokakulttuureista. Inspiraatio on, kuten jo tiedätkin, yksi tärkeimmistä tekijöistä menestyvään ruoanlaittoon!

 

Vihreä proteiini ­– tulevaisuuden tuote

Samaan aikaan, kun turvallisuuden tunne lihateollisuuden ympärillä heikkenee, vihreä aalto kasvaa koko ajan suuremmaksi. Kuluttajat linkittävät yhä useammin lihan ja eläinmarkkinat suurempaan riskiin saada tartuntatauti, mikä kasvattaa korkealaatuisten kasvistuotteiden kysyntää, vaikka niiden ruokaketju on monimutkainen. Pitkän säilyvyysajan omaavien tuotteiden tasapaino ei ole järkkynyt koronaepidemian jälkeen, kun taas tuoretuotteista on tullut herkempiä kuljetussuluille. Pohjoismaissa kuluttajat hamstraavat kuivia tuotteita ja komerossa säilytettäviä tuotteita, kuten hiivaa, pastaa ja jauhoja raikkaiden hedelmien ja kasvisten lisäksi. Pakastekasvistuotteet ja kasvisproteiini, kuten myös palkokasvit ja kuivatut tuotteet ovat tulevaisuuden tuotteita, koska ne kumpikin ratkaisevat proteiinin, turvallisuuden ja säilyvyyden ongelmat. Vihreät tuotteet myös tarjoavat ravintolayrityksille ja suurtalouskeittiöille paremmat mahdollisuudet palvella useampia asiakkaita, kun erilaisten ruokailutottumusten määrä kasvaa.

 

Säilyvyys ja turvallisuus keskiössä

Aikaamme ehkä parhaiten kuvaavia termejä ovat säilyvyys ja turvallisuus, jotka ovat nousseet keskiöön ruoanlaitossa. Raaka-aineiden turvallisuus ja pitkä säilyvyys on tärkeää, koska jätettäkin syntyy tällöin vähemmän. Globaalien ruokaketjujen häiriöistä johtuen sesonkituotteiden käytöstä, niiden saatavuudesta paikallisesta ruokakaupasta sekä ” back to basics” -kuluttajatrendistä, joka tarkoittaa yksinkertaista ja turvallista, on tullut erittäin tärkeitä tekijöitä.