HyggeBron strategia | Unilever Food Solutions

Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

Hankalina aikoina on tärkeää ajatella asioita uudella tavalla. Lue, miten ravintola HyggeBro Kuopiossa selvittää tiensä läpi koronakriisin mm. menu-uudistuksilla ja delitoiminnoilla sekä hyödyntämällä videoita ja markkinointia eri kanavissa.

 

Kerro taustastasi ja HyggeBrosta?

Olen Antti Kärki ja olen koulutukseltani tiedottaja. Yrittäjänä olen ollut kolme kertaa, aikaisemmin ilmaisjakelulehden osakkaana/päätoimittajana sekä it-alan start-up yrityksessä osakkaana/toimitusjohtajana. Nykyisen firman perustin noin 13 vuotta sitten. Ravintoloissa työskentelin koulun ohella. HyggeBro on perustettu 2017 syksyllä Kuopioon ja yrityksemme täyttää 13 vuotta tänä syksynä. Liiketoimintaamme kuuluu ravintola, kahvila, baari ja parveketerassi. Asiakaspaikkoja 250 ja työntekijöitä on 10.

 

Mistä nimi HyggeBro on tullut?

Tämän kysymyksen kuulemme usein ja mielellämme siihen vastaamme. Hygge on tanskaa ja sillä ei ole suoraa suomennusta. Kyse on tunteesta, hyvästä sellaisesta. Hygge on sitä kun rentoudut, otat omaa aikaa, löhöät vaikka sohvalla, juot kaakaota ja nautit olostasi. Nimemme Bro tarkoittaa veljeä sekä miestä. HyggeBro on siis meidän tulkintamme hyggestä – toivottavasti pidät myös siitä.

Mikä oli ensireaktio kun Covid-19 uutisointi alkoi ja sen vaikutus alkoi näkyä?

Varmaan sama kuin muillakin. Vaikea oli uskoa, että tämä oikeasti menisi näin pitkälle. Ensin ajattelimme, että jäämme vain odottamaan tilanteen ohi menemistä, mutta muutaman kiinniolopäivän jälkeen päätimme alkaa kehittelemään jotain toimintaa kiinniolon ajalle. Erityisen kova paikka oli lomauttaa henkilökunta. Jätimme lopulta yhden työntekijän lomauttamatta ja aloimme tekemään töitä. Suurena apuna oli myös silloin meillä ollut harjoittelija, jonka harjoittelu jatkui edelleen koska koulunkäyntiä ei keskeytetty.

Mitä mahdollisuuksia olette huomannneet liiketoiminnassanne koronan aikana ja sen jälkeen?

Istuimme melkein heti alkuun alas ja mietimme mitä voitaisiin tehdä. Melko nopeasti tajusimme myös, että nyt on aikaa kehittää omaa liiketoimintaa ja otimme pöydälle kaikki aikaisemmat ongelmat, jotka olivat olemassa jo ennen koronaa. Yhtäkkiä tilanne näyttikin aika selkeältä ja löytyi hyvä suunta tekemiselle.

Teimme suunnitelman, otimme lainaa ja suhtaudumme tilanteeseen kuin, että oltaisiin vasta alkamassa perustamaan uutta yritystä. Harvemmin tulee tällaista tilannetta vastaan, että saat kaiken kiireen keskelle aikaa suunnitella kaikki uudestaan, korjata virheet ja miettiä rauhassa mihin suuntaan kannattaa lähteä. Halvempaa tästä tilanteesta on lähteä uudelleen yrittämään kuin että lähtisit täysin nollasta. Vaikka tulevaisuus on erittäin epävarma, ovat asiakkaat kuitenkin jossain vielä olemassa. Meille vaihtoehto, jossa ei tehdä mitään ja odotetaan, että päästään taas joskus tekemään sitä samaa kuin aikaisemmin ei ollut kovin realistinen.  Meillä myynti tuli aikaisemmin miltei kokonaan noutopöydän lounasmyynnistä. Lounastajia kävi päivässä noin 300-500. Samalla kun lounas oli kasvanut isoksi huomasimme, että emme ehdi tekemään mitään muuta kuin lounasta ja niin sanotusti parempi katteinen myynti jää kokonaan tekemättä.

Nyt saimme mahdollisuuden muuttaa tuota yhtälöä ja kehittää kokonaisuutta taloudellisesti järkevämmäksi. Meillä on isot tilat erittäin hyvällä paikalla hienoilla näkymillä ja olisi erittäin hölmöä jos koko myynti tulisi vain muutamalta tunnilta.

 

Mitä muutoksia teitte menuseen?

Alkuun päätimme tehdä erilaisen take-away lounastuotteen ja aloimme grillaamaan meidän terassilla. Kesän grillikausi oli vaarassa ja varmasti monen mielessä, joten otimme ikään kuin varaslähdön kauteen. Alkuun teimme sitä kolmena päivänä viikossa. Toisella viikolla lisäsimme myyntipäiviä kaksi lisää ja valmistimme alkuviikollle kotiruokalounasta ja meidän asiakkaiden aikaisempia lounassuosikkeja. Grilli- ja kotiruokalounas tarjoiltiin asiakkaalle linjastolta, mutta ongelmaksi muodostui, että suurin osa asiakkaista tuli edelleen samaan lounasaikaan ja linjasto ruuhkautui. Kehitimme salaattibowl-tuotteen, joka pystyttiin tekemään valmiiksi ja asiakas sai sen nopeasti ilman jonotusta. Seuraavaksi laajensimme lisää bowl-tuotteita ja pyysimme yhden työntekijän takaisin töihin osa-aikaisesti. Hän oli tehnyt aikaisemmassa työssään monta vuotta sushia ja kehitimme myyntiin kolme erilaista sushibowlia, jotka myös oli helppo valmistaa etukäteen.

Sushibowleja myytiin aluksi vain ennakkotilauksesta, mutta lopulta teimme niitä myös varalle. Susheja tuli myöhemmin vielä muutama vaihtoehto lisää. Bowl-tuotteet tehtiin tulevaisuutta ajatellen, koska uskomme että take way tuotteille on jatkossakin enemmän kysyntää kuin aikaisemmin. Lisäksi teimme erilaisia paketteja päivän päätteeksi jäävästä ruuasta, jotta hävikki saatiin mahdollisimman pieneksi. Kuulimme asiakkailta myös, että kaupungilta ei saanut mistään kahvia, joten päätimme tehdä myös erikoiskahveja.

Miten asiakkaanne ovat reagoineet tilanteeseen? Menumuutoksiin, ruokahygieniaan/turvallisuuteen?

Kuopiossa tilanne ei ole ollut samanlainen kuin pääkaupunkiseudulla. Täällä suurin muutos lounaskysyntään on johtunut yritysten omista sisäisistä ohjeistuksista. Yritykset ovat siirtäneet työntekijöitä etätöihin ja kysyntä palaa kunnolla vasta kun yritykset alkavat noita ohjeistuksia purkamaan. Meillä on isot tilat, joten olemme pystyneet luomaan erittäin väljän ja selkeän tilan ruuan hakemiseen ja asiakkaat ovat tästä tykänneet. Teimme heti alkuun erilaisia video-ohjeistuksia miten meillä toimitaan ja tätä kautta sana lähti leviämään. Eniten olemme saaneet positiivista palautetta siitä, että olemme kehittäneet ja kokeilleet koko ajan jotain uutta.

 

 

Miten markkinoitte palveluitanne?
Käytämme eri kanavia sen mukaan mitä asioita ja millaiselle joukolle haluamme viestiä. Suurelle yleisölle olemme käyttäneet televisiota tiettyyn aikaan vuodesta, paikallisradiota ympäri vuoden, lehti-ilmoittelua kesäaikaan kun hinnat ovat edullisia ja somekanavia päivittäin. Mitä isommalle yleisölle viestitään sitä yleisempää viesti on ollut. Televisiossa olemme esitelleet tilojamme ja kertoneet missä olemme ja somessa menemme yksityiskohtiin. Radioyhteistyö on ollut mainoksia ja juttujen tekemistä meillä paikanpäällä ja lehti-ilmoittelut ovat liittyneet kuluvaan sesonkiin. Lisäksi teemme jonkin verran hyväntekeväisyysjuttuja, joita yhdistämme someviestintäämme.

 

Mitä aiotte tarjota asiakkaillenne tänä kesänä?

Aloitimme jo toukokuun lopulla uuden konseptimme kokeilun. Teemme edelleen noutopöytää, mutta rakensimme pöydän siten ettei asiakkaan tarvitse itse ottaa ruokaa. Rakensimme kaksipuolisen linjaston, jossa työntekijät tekevät töitä linjastojen välissä. Lisäksi olemme tilanneet uusia vitriininejä ja aloitamme kesäkuun puolessa välissä deli-toiminnan, jossa asiakkaiden vaihtoehtoja lisätään huomattavasti ja panostetaan vahvasti myös ulosmyyntiin. Tilassa on useita eri ruokapisteitä, joista asiakas voi valita omansa ja näiden pisteiden kautta saamme tulevaisuudessa paljon uusia mahdollisuuksia myös iltaruokailun järjestämiseen.

Olemme päättäneet, että panostamme täysillä tähän uuteen ajatukseen, jossa ruokien annostelu tapahtuu meidän toimesta, koska uskomme, että noutopöytiin liittyvät rajoitukset ja säännöt tulevat tulevaisuudessa entisestään lisääntymään, oli niissä rajoituksissa sitten järkeä tai ei. Näiden lisäksi pidämme terassia ja baaria pidempään auki loppuviikosta.

 

 

Kolme tärkeintä oppia keväältä 2020?

Ei kannata tuijottaa vain yhtä haastetta, murehtiminen ei ole yrittämistä ja liiketoiminta kannattaa perustaa useammalle tukijalalle.

Terveiset suomalaisille ravintoloitsijoille

Voimia kaikille. Ymmärrän, että lähtökohdat ovat kaikille erilaiset ja tilanne on erittäin epäreilu. Jos vain pystyy, kannattaa ainakin yrittää löytää jotain positiivista ajateltavaa, ei siitä ainakaan haittaa ole.