Syksyn sadosta saat enemmän

On monia hyvä syötä syödä sesongin mukaan. Ennen kaikkea pystymme välttämään pitkiä kuljetuksia valmistamalla lähiruokaa. Vastapoimittuina raaka-aineet myös maistuvat paremmilta. Annamme hyvät vinkit kolmelle sesongin raaka-aineelle.

Monipuolinen peruna

Peruna on syksyn klassikko. Valmistustavoissa on mistä valita: keitä, paista, leivo, litistä, muussaa, grationoi tai friteeraa. Vain mielikuvitus on rajana. Ryyditä salaattia friteeratuilla perunasiivuilla, tee hyvä perunapyree tai kokeile uunissa paistettuja Jalfrezi-perunoita minttujogurtin kera.   

 

 

 

Makea, hapan kotimainen omena

Tänä syksynä kotimaisesta, maukkaasta omenasadosta saa todellakin nauttia. Eikä pelkästään maun vuoksi. Kotimaisen omenasadon hyödyntäminen säästää myös ympäristöä verrattuna esim. Ranskasta kuljetettuihin omeniin, joiden kokonaishinta voi nousta kolminkertaiseksi. Käytä omenia monipuolisesti. Valmista esim. omenasipsejä, joista saa täydellisiä välipaloja. Linssisalaatti speltillä ja omenilla on toinen suosikki – ja jos haluat lisätä omenaisuutta, voit valmistaa itse omenaviinietikkaa. 

 

 

Parsakaali – todellinen vitamiinipommi

Parsakaalissa on kaikkea. Se on rapea ja ruokaisa, runsaasti kuitua, kalsiumia ja rautaa sisältävä. Tämä vitamiinipommi sopii soseisiin ja keittoihin, mutta myös höyrytettäväksi tai friteerattavaksi. Testaa esim. Parsakaali-papusalaattia osana aasialaista ateriakokonaisuutta.