Kaikki pavuista! | Unilever Food Solutions

Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

Se, että palkokasvit ovat tämän päivän supefoodia ei varmasti ole jäänyt keneltäkään huomaamatta. Me tiedämme, että ne ovat terveellisiä, ympäristöystävällisiä, edullisia ja proteiini- ja kuiturikkaita. Mutta miten helposti sisällytät ne menuusi?

Palkokasvit ovat valloittaneet maailmaa vauhdilla vegaanihampurilaisten ja hummuksen muodossa sekä salaattien ja salaattibowlien raaka-aineena. Mutta miten sisällytät ne perusresepteihisi? On suosittua käyttää papuja ja linssejä proteiinin sijaan, mutta kokeilepa korvata tärkkelys palkokasveilla. Korvaa riisi cannellini-pavuilla tai valkoisilla pavuilla beanottoon. Lopputulos on kermaisen tyydyttävä ja paljon proteiinirikkaampi. Ja koska papuja voidaan viljellä paikallisesti, vähennät samalla hiilijalanjälkeäsi.

Jauhelihan sijaan

Valkoiset pavut toimivat erinomaisena pohjana papu-bechamel-kastikkeelle. Pohja valkoiselle kastikkeelle syntyy valkoisista pavuista, rapsiöljystä, suolasta ja vedestä, jotka sekoitetaan, kunnes koostumus on halutunlainen ja maustetaan lopuksi muskottipähkinällä. Tämä kastike toimii myös hyvin perinteisen bechamel-kastikkeen sijaan gratiinissa. Puyl-linssejä ja muita pienlissejä voidaan onnistuneesti käyttää jauhelijan sijaan tai yhdistää se lihan kanssa monissa ruoissa.

Papurakkautta

Brittiläinen ja välimerellinen keittiö pitävät pavut lähellä. Täältä löydät rutkasti inspiraatiota papukeittiöön. Miksi et kokkaisi pavut samalla tavalla kuin lihasi? Tarkoitamme pitkää keitinaikaa kera yrttien, valkosipulin, kuivatun chilin, oliiviöljyn, liemen ja sitruunan. Jopa savustetut pavut ovat herkkua! Lisää karkeatekoista massaa suoraan hapanleivän päälle yhdessä oliiviöljyn tai paikallisen rapsiöljyn kera. Sesongissa olevia vihanneksiä vierekkäin keittiön puutarhayrttien kanssa. Tässäkin herneet vetävät pidemmän korren. Kokeile pohjoismaista hernemurskaa guacamolen sijaan salaateissa tai leivän päällä sekä hernepestoa tillillä ja kypsytetyllä paikallisella juustolla perunoiden ja varhaisvihannesten kanssa.

Kastikkeet HELLMANN´S Vegaanimajoneesilla kaikenlaisille palkokasveille

  • Vegaaninen Skagen: Sekoita HELLMANN´s Vegaanimajoneesi beluga-linssien, tillin, punasipulin ja sitruunan kanssa kesäisen Vegaanisen Skagenin loihtimiseksi.
  • Tzatziki: Sekoita HELLMANN´s Vegaaanimajoneesi silputun kurkun, valkosipulin, mustapippurin ja mintun kanssa Tzatziki-versioksi.
  • Deli spread: Sekoittamalla paloitellut suolakurkut ja puy-linssit HELLMANN´S Vegaanimajoneesiin saat aikaiseksi herkullisen levitetteen deli-voileiville.
  • Paahdettu seesamikastike papujen kanssa: Sekoita HELLMANN´S Vegaanimajoneesi vihreiden papujen kanssa. Lisää sekaan paahdettuja seesaminsiememiä ja hieman seesamiöljyä. Tarjoile korianterin ja sitruunankuoren kera. Toimii erinomaisesti dippinä dumpling-nyyteille, grilliruokiin tai nuudeliannosten täytteeksi.

Lähteet: Taffel.se, Swedish Food Agency, Niki Segnit "Lateral Cooking", Bon Appétit