Eva Skoog on Unilever Food Solutionsin ravitsemusterapeutti, joka muun muassa tarkkailee tuotteidemme ravintosisältöä ja huolehtii siitä, että markkinoimme tuotteita oikealla tavalla. Hän vastaa kaikista Pohjoismaista. Hänen mielestään peruna on maailman paras mukula, hän pitää tarkkaan silmällä uutuuksia ja on sitä mieltä, että Ruotsin Elintarvikeviraston ravitsemusohjeita vuodelta 2015 voidaan pitää kelvollisena ”trendiraporttina”. Olet saattanut tavata hänet, tai ehkä hän on uusi tuttavuus. Siitä huolimatta - tutustu Eva Skoogiin. 

 

Mitä ravitsemusterapeutti oikeastaan tekee?

- Niin, se riippuu usein siitä, missä työskentelee. Sairaanhoitoalalla kyse on usein erilaisista sairauksista, jotka vaativat erikoisruokavaliota, mutta ruokavalion avulla voidaan toimia myös ennaltaehkäisevästi tai järjestää alan koulutuksia.

Miltä tavallinen päivä työpaikallasi näyttää?

– Tapaan asiakkaittamme ja kerron heille ajankohtaisista ruokaan ja terveyteen liittyvistä kysymyksistä ja siitä, miten tuotteemme sopivat terveelliseen ruokavalioon. Sen lisäksi olen mukana kehittämässä uusia tuotteita ja varmistamassa, että me noudatamme pohjoismaisia säännöstöjä ja ravinnontarvettamme. Onko meidän esimerkiksi tarpeellista täällä Pohjoismaissa rikastaa juuri tätä tuotetta? Sellaisiin asioihin otan kantaa. Kaikki, mitä minä ja kollegamme teemme, liittyy kuitenkin tavoitteeseemme lanseerata tuotteita, jotka maistuvat hyviltä, ovat asiakkaidemme mielestä toimivia sekä edistävät asiakkaidemme vieraiden terveyttä. Sisäisenä asiantuntijana olen myös mukana erilaisissa verkostoissa ja Ruotsin Elintarvikeviraston yhteyshenkilö ravitsemuskysymyksissä sekä osallistun alan organisaatioiden viiteryhmiin ravitsemuskysymyksissä.

Mitä ”hyvä ruoka” oikeastaan tarkoittaa sinulle?

– Minulle hyvä ruokavalio tarkoittaa sitä, että syödään vaihtelevaa ruokaa ja sopivan paljon. Tietysti myös laatu on tärkeä seikka. Rasvan on oltava oikeanlaista, kuituja on oltava riittävästi ja niin edelleen. Ruoka-aineympyrä ei ole enää kovin trendikäs tai ajankohtainenkaan, mutta kaikista ruoka-aineryhmistä syöminen on oikea tapa. Samaa mieltä en ole sellaisten vallitsevien trendien noudattamisesta, joissa on tarkoituksena syödä yksipuolisesti ja unohtaa monet asiat. Minusta se on terveysnäkökulmasta silkkaa hulluutta.

 

Entä toisin päin, mitä ”huono ruoka” on?

– Se tarkoittaa sitä, kun syö todella yksipuolisesti ja todella paljon rasvaa. En suosi trendiä, jossa syödään paljon kermaa, juustoa ja rasvaa.

 

Onko ravitsemusterapeutti kokin vihollinen?

– Hah hah, ehdottomasti ei! Ravitsemusterapeutti on kokin ystävä.

 

Useat meistä syövät monet päivän aterioista kodin ulkopuolella. Miten suuri vastuu kokeilla on, kun puhutaan terveellisen ruoan tarjoamisesta?

– Haluaisin sanoa näin: kokkina sinulla on todellakin mahdollisuus panostaa ihmisten terveyteen. Hienossa ravintolassa, jossa käyt vain harvoin, sillä ei ole juurikaan väliä, mutta kouluissa, hoitolaitoksissa ja lounasravintoloissa, joissa syödään joka päivä, on todella tärkeää, että tarjolla oleva ruoka ei vain maistu hyvältä, vaan myös tekee hyvää. Siinä me elintarvikealan yrityksenä astumme kuvaan mukaan. Me sekä haluamme että voimme auttaa sinua. Ei saa myöskään unohtaa, että hyvin valmistettu, terveellinen ruoka on lounasravintolalle myös kilpailuväline.

 

Mikä on sinun käsityksesi julkisesta ruoasta?

- Jos mietimme esimerkiksi kouluja, väitän että muutosta parempaan on tapahtunut ja kouluruoan status on noussut viime vuosina huomattavasti. 

 

Peruna

 

Jos saisit syödä vain yhtä ruoka-ainetta elämässäsi, mikä se olisi?

- Valinta on todella helppo. Valitsisin ehdottomasti perunan. Se on halpa, se sisältää proteiinia, C-vitamiinia, hiilihydraatteja, se on neutraali, mutta sen voi maustaa ja valmistaa monilla eri tavoilla. Monille perunasta on tullut synonyymi ruoalle, jota ei pitäisi syödä, mutta minä olen toista mieltä.

 

Lopuksi Välimeren ruokavaliosta, jota on pidetty esikuvana. Miksi se on niin hyvä ja mitä pitäisi tehdä, jos kyllästyy kalamataoliiveihin, mutta haluaa silti tarjota jotain todella hyvää?

- Välimeren ruokavalio on hyvä ja jos haluaa noudattaa sitä, saa runsaasti hedelmiä ja kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja ja esimerkillisen vähän tyydyttyneitä rasvoja. Mutta itse tuotteet eivät tee ruokavaliosta hyviä, vaan niiden tuoma ravinto, jonka voi helposti korvata ”pohjoismaisella välimerenruokavaliolla”. Vaihda oliiviöljy rapsiöljyyn tai juoksevaan margariiniin, syö vähemmän tyydyttyneitä rasvoja, vähemmän lihaa, enemmän perunaa ja juureksia sekä enemmän hedelmiä ja marjoja. Sen ei tarvitse olla eksoottista. 

Eva skoog kysymyksiä vastauksia