Menu
Oletko valmis tajunnan räjäyttäviin tilastoihin?

Tutkimukset osoittavat, että hyvällä tuulella työnsä aloittavat työntekijät ovat 12 prosenttia tehokkaampia kuin huonolla tai neutraalilla tuulella olevat työntekijät. Se on fakta! Itse asiassa tutkimusten mukaan onnellinen ja tyytyväinen henkilöstö voi lisätä tuottoa jopa 20 prosenttia. Lisäksi datasta käy ilmi, että 85 prosentilla tyytyväisistä työntekijöistä on alle viisi sairauspoissaolopäivää vuodessa. Kuvittele, miten vakaan työvuorolistan tällaiset luvut mahdollistavat!

Numerot puhuvat puolestaan, mutta miten ne saa toteutettua kiireisessä arjessa? Kysyimme pohjoismaisilta keittiömestareilta, miten he yrittävät poistaa stressiä.

Huolellinen valmistelu

Suomalaisen keittiömestarin Tommi Virrannan mukaan valmistelu on avainasemassa, jos haluaa hoitaa illallistarjoilun mahdollisimman vähällä stressillä. Se saattaa tuntua itsestään selvältä, mutta usein keittiömestarit altistavat itsensä tarpeettomalle määrälle työtä ja stressiä yksinkertaisesti siksi, että valmisteluita ei ole hoidettu kunnolla.

Suunnittele mise en place hyvissä ajoin ennen kuin aloitat työskentelyn, varmista, että kaikki tarvittava on esillä ja pyydä apua, kun tarvitset sitä! Hyvin toimiva keittiö perustuu tiimityöhön, joten varmistakaa, että autatte toisianne niin paljon kuin mahdollista. Onko joku työntekijöistäsi erityisen lahjakas suunnittelussa ja jäsentelyssä? Anna hänen avustaa muita tiimin jäseniä ja opastaa heitä parhaiden käytäntöjen laatimisessa. Sama tapa ei sovi kaikille, mutta kaikki hyötyvät stressittömämmästä työympäristöstä.

Älä koskaan aliarvioi tiimityöskentelyä

Teambuildingin käsite on vuosien varrella saanut vähän huonon maineen, mutta se ei ole täysin perusteltu. Jos palataan tiimin kehittämisen perusasioihin, kyse on vahvojen suhteiden rakentamisesta ja hyvän työympäristön luomisesta työtovereiden kesken – ja kenelläkään on tuskin mitään sitä vastaan.

Työntekijöiden välisten siteiden lujittaminen kannattaa, jos ruotsalaiselta keittiömestarilta Magnus Rydbergiltä kysytään. Vahva tiimi on alttiimpi pitämään huolta toisistaan ja auttamaan aina ja kaikkialla, mikä sitoo tiimiä tiiviimmin yhteen ja rohkaisee keittiömestareita pysymään tiimissäsi pidempään.

Älä kompastu sairauspoissaoloihin

Vaikka suunnittelisit kuinka tarkasti, työntekijöiden sairastumista ei yksinkertaisesti pysty välttämään. Kuten viime vuosien pandemia on osoittanut, pelkkä virus voi aiheuttaa valtavaa vahinkoa!

Ruotsalaisen Martina Danielsenin mukaan on kuitenkin mahdollista ryhtyä varotoimiin, jotka pienentävät sairauspäivistä johtuvaa riskiä. Helppo tapa on huolehtia henkilökunnan rotaatiosta niin, että jokainen osaa toimia jokaisessa työpisteessä. Useimmilla on omat suosikkitehtävänsä, mutta kun varmistat, että jokainen osaa hoitaa jokaisen työpisteen, kaaosta ei synny, kun joku väistämättä jää sairaslomalle – ja sinulla on yksi huoli vähemmän.

Pidä huolta itsestäsi

Seuraavan vinkin olet luultavasti kuullut jo tuhansia kertoja, mutta ei tee pahaa kuulla sitä vielä kerran: Pidä hyvää huolta kehostasi ja mielestäsi! Ruoanlaitto on rankkaa, fyysistä ja melko vaativaa työtä, joten varmista, että olet valmistautunut siihen.

Tommi Virranta suosittelee viettämään aikaa luonnossa – etsi aineksia seuraavaa illallistarjoiluasi varten tai istuta jotain pihallesi, jos mahdollista. Luontoa ei voi hoputtaa, mikä tekee siitä täydellisen paikan rauhoittumiseen. Muista myös harrastaa liikuntaa vapaa-ajallasi, jotta kehosi jaksaa monta tuntia jaloillaan. Martina Danielsen sanoo osuvasti: Tarvitset terveen sielun terveessä kehossa ollaksesi toimintakykyinen. 

Tuotteet
Reseptit
Suosikit
Menu