Menu

Ilmastoannos-merkki auttaa asiakkaita tunnistamaan ruokalistalta ne annokset, joiden hiilijalanjälki on keskimääräistä pienempi. Ravintoloita kannustetaan mukaan kampanjaan tarjoamalla Ilmastoannos-tunnus ja sen käyttöön liittyvät laskurit.

Ruoka-annosten hiilijalanjälki näkyväksi

Ilmastoannos-kampanja rohkaisee ravintoloita tarjoamaan asiakkailleen ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja. Mukaan voi lähteä matalalla kynnyksellä, sillä ravintoloille tarjotaan helppokäyttöiset laskurit ruoka-annosten hiilijalanjäljen laskemiseen. Kampanjaan voivat osallistua niin kortteliravintolat kuin työpaikkaruokalatkin eli se soveltuu kaikenlaisille ravintoloille.

Syksyllä 2021 toteutettava Ilmastoannos-kampanja on osa Mission Zero Foodprint -hanketta, jonka tavoitteena on auttaa ravintoloita ja muita ruokapalveluyrityksiä kohti hiilineutraalimpaa toimintaa. Hanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Uudenmaan liitto.

Tule mukaan ja nosta ilmastoannokset ruokalistalle!

Ravintola voi ilmoittautua mukaan kampanjaan osoitteessa Ilmastoannos.fi. Ilmastoannos-kampanja tarjoaa käyttöön useita eri laskurivaihtoehtoja hiilijalanjäljen laskemiseen. Ravintolat saavat tukea laskureiden käyttöön, mutta vastaavat itse ilmastoannosten hiilijalanjäljen laskemisesta. Mukaan voi lähteä matalalla kynnyksellä vaikkapa tarjoamalla yhden ilmastoystävällisen annoksen ruokalistalla päivittäin. Kampanjaan osallistuminen on ravintoloille maksutonta. Ilmastoannoksia tarjoillaan pääkaupunkiseudun ravintoloissa 25.10–28.11.2021.

Ilmastoannos-merkki voidaan antaa ruoka-annokselle, jonka raaka-aineiden yhteenlaskettu hiilijalanjälki on enintään 1,0 kg CO2e, eli alle nykyisen keskiarvon Suomessa. Kampanjan aikana ravintoloiden käyttöön tarjotaan Clonet Oy:n kehittämä OpenCO2.net-pohjainen Aterian Ilmastolaskuri, jonka lisäksi Unilever Food Solutions CO2-laskuri on vapaasti käytettävissä. Jamixin asiakkaat voivat olla mukana hyödyntäen palvelun omaa hiilijalanjälkilaskuria.

Materiaalipankista tukea viestintään

Ravintoloille on tarjolla Ilmastoannos-materiaalipankki, jonka sisältöä voi hyödyntää omassa viestinnässä. Materiaalipankista voi ladata Ilmastoannos-tunnuksen käytettäväksi esimerkiksi ruokalistoissa tai ravintolan kotisivuilla. Ravintola voi myös itse markkinoida osallistumistaan Ilmastoannos-kampanjaan käyttämällä Instagramissa hashtagia #ilmastoannos.

Ilmastoannos-kampanjan toteuttaa Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki. Mukana yhteistyössä ovat Helsingin kaupunki, HSY, Unilever Food Solutions, Jamix, Clonet, TableOnline ja Positive Impact.

Haluatko kuulla lisää? Tervetuloa mukaan Ilmastoannos-kampanjan aloitustapahtumaan 1.10.2021 klo 9.00–10.30. Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä

Tuotteet
Reseptit
Suosikit
Menu