On oikeastaan väärin sanottu, että maa, jossa on yli miljardi asukasta, 4 aluetta ja 36 osavaltiota, olisi yhtä ja samaa keittiötä. Intialainen ruokakulttuuri eroaa alueelta toiselle. Pohjoisintialaisessa keittiössä sokeri ja vehnä ovat tärkeitä ainesosia ja Korma on tunnettu ruokalaji. Itä- ja Etelä-Intiassa vehnä korvataan riisillä ja palkokasveilla. Rannikolla syödään paljon kalaa, mutta 83 % maan hinduista on kasvissyöjiä. Intialaista ruoanvalmistustapaa yhdistävät mausteet ja ne ovat tapaus itsessään.

 

Kun mauste on pääraaka-aine

Harvoissa maailman maissa käytetään mausteita niin monella ja erilaisella tavalla kuin Intiassa. Täällä mausteet ovat jokaisen ruoan perusta ja mausteiden ansiosta intialaisesta ruoasta on tullut niin suosittua eri puolilla maailmaa. Kaikki ruoat perustuvat suurelta osin mausteisiin ja sipuliin, jotka herätetään eloon kuumentamalla ne öljyssä tai gheessä. Myös pähkinöitä käytetään mausteena.

Currylehti on esimerkiksi jännittävä kasvi, jolla ei ole mitään tekemistä currymausteseoksen kanssa. Lehti muistuttaa pikemminkin laakerinlehteä, ja sitä käytetään monissa ruoissa Länsi- ja Etelä-Intiassa. Intialaisille mausteet eivät tarkoita vain makua, tuoksua ja väriä. Ihmiset pitävät tärkeänä myös mausteiden henkistä ja terveyttä edistävää vaikutusta. Pippuri esimerkiksi auttaa vilustumiseen ja astmaan, sinapinsiemen pitää pahat henget loitolla ja kurkuma toimii antibakteerisesti.

 

Muista kaksi sanaa:

  • Garam = tulinen
  • Masala = maustesekoitus

Vegetaarinen aarreaitta

Missään muualla ei ole niin paljon kasvissyöjiä kuin Intiassa. Arvioiden mukaan lähes 40 % väestöstä ja 83 % hinduista on kasvissyöjiä – ja ympäristötietoisia. Luit oikein. Jos muut ihmiset söisivät kuin intialaiset, ruoan ilmastovaikutus olisi toisenlainen kuin se nyt on. Ja koska ruokailutottumukset ovat olleet tällaiset ikiajoista alkaen, tietopankki kasvisruoasta on kuin aarreaitta. 

Linssit, herneet ja pavut ovat tärkeitä raaka-aineita kasvispainotteisessa intialaisessa ruoanvalmistuksessa ja ensisijaisia proteiininlähteitä maan kasvissyöjille, ja ne yhdistetään lähes aina hedelmiin ja kasviksiin. Tunnemme osan kasviksista, kuten munakoison, tomaatin ja pinaatin. Vähemmän tuttuja ovat punaiset ja vihreät banaanit, okra, runsaasti siemeniä sisältävä vihreä hedelmä, joka muistuttaa kurpitsaa – ja Durian, jolla on ainutlaatuinen tuoksu, ja jota harvoin näkee meillä päin. On vaikea sanoa, mitkä ruokalajit ovat tunnetuimpia, mutta kasviskormaa, palek paneeria ja erilaisia kasviscurryja näemme kaikkialla länsimaissa.

 

Intialaiset ruoanvalmistusvinkit

Voi ei tunnetusti kestä samaa lämpötilaa kuin öljy. Mitä teet, jotta hyvä maku säilyy eikä ruoka pala? Kuten intialaiset: voi kirkastetaan – sitä kutsutaan myös nimellä Ghee. Lämmitä voi hitaasti ja kunnolla pannulla, poista vaahto ja pinnalle muodostuva valkoinen kalvo. Säästä jäljelle jäänyt keltainen voiöljy. Seuraavan kerran, kun valmistat ruokaa korkeassa lämpötilassa, käytä itse tehtyä gheetä. Lisäbonuksena tässä on se, että olet poistanut tarpeettomat ainesosat.

Tutustu reseptivihkoomme

Tutustu reseptivihkoomme

Haluatko tehdä kaikesta entistä helpompaa tai etsikö reseptiä päästäksesi vauhtiin intialaisten maustetahnojen kanssa? Olemme nyt julkaisseet uuden reseptivihon. Se on täynnä klassisia intialaisia, kaikille sopivia ruokia.

Lataa reseptivihko