Menu

Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

Kuitupitoiset, gluteeniton -merkinnällä merkityt tuotteet ja kokojyvät ovat tasapainoisen diabeettisen ruokavalion tunnussanoja. Lisäksi pakkauksesta kannattaa tarkistaa erilaiset merkinnät kuten "Saattaa sisältää gluteenia" tai "Saattaa sisältää vehnää, ohraa tai ruista" -varoitusmerkintä. Suositukset ovat samat kuin yleiset terveyssuositukset: enemmän kasvisruokaa ja täysjyvätuotteita. Vähemmän punaista lihaa, sokeria ja valmisruokaa. 

14 vinkkiä ruoanlaittoon asiakkaille, joilla on diabetes, tai miten teet ruoasta terveellisempää 

  • Valitse kokojyväversioita leivästä, pastasta ja riisistä
  • Kasvata kasviksien ja juureksien määrää
  • Älä käytä valmisruokia, jotka sisältävät korkeita määriä sokeria ja suolaa
  • Vähennä punaisen lihan määrää ja keskity vähärasvaisempiin vaihtoehtoihin
  • Käytä vapaasti kasvipohjaisia papuja, linssejä, herneitä ja tofuja
  • Rasvaiset kalat, kuten lohi, makrilli, silli ja sardiini sisältävät erittäin hyviä proteiineja ja Omega-3-rasvahappoja.
  • Käytä kasvipohjaisia vaihtoehtoja maidolle
  • Käytä monityydyttämättömiä rasvoja, kuten oliiviöljyä ja rapsiöljyä
  • Kokeile avokadoa täysjyväleivän päällä voin sijaan
  • Siemenet ja pähkinät ovat hyvien ja terveelllisten rasvojen lähde. Kokeile oman maapähkinävoin sekoittamista!
  • Muista tarjota terveellisiä välipaloja
  • Fermentoi enemmän! Hapankaali ja muut fermentoidut ruoat ovat hyväksi terveydelle ja maistuvat hyvältä
  • Vähennä suolan määrää, mutta säilytä maku yrteillä, mausteilla, suolakurkuilla ja sitruunalla
  • Seuraa GI-asteikkoa

 

Samanlainen ruokavalio moniin terveysongelmiin

American Diabetes Association -yhdistyksen tekemän tutkimuksen mukaan 10 % ihmisistä, joilla on diabetes, on myös gluteeni-intoleranssi. He myös painottivat löydöksiä, jotka osoittivat, että kasvis- ja vegaaniruokavaliot lievittivät diabetesoireita. Kun lisäksi ottaa huomioon erilaiset elämäntyyliruokavaliot, joissa monet eivät syö gluteenia, lihaa tai maitoa, voi olla viisasta luoda menu, jossa nämä kaikki asiat on huomioitu.

Tutustu alla oleviin terveellisiin resepteihin ja vinkkeihin!