Miten toimia gluteeni-intoleranssin kanssa ravintolassa | Unilever Food Solutions

Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

Gluteeni-intoleranssi on toisenlainen kuin ruoka-allergia. Se on autoimmuunisairaus, jonka aiheuttavat vehnästä, ohrasta ja ruissista löytyvät proteiinit. Gluteeni aiheuttaa tulehdusta ja vahingoittaa ohutsuolen limakalvoa, ja intoleranssi voidaan parantaa ainoastaan gluteenittomalla ruokavaliolla. Gluteeni-intoleranssia kutsutaan myös keliakiaksi.

 

Pieni gluteeniopas

Gluteeni ja vehnä ovat hyvin tavallisia komponentteja ruokatuotteissa ja -aineksissa. Olemme listanneet tähän muutaman yleisimmän tuotteen, jotka sisältävät (tai saattavat sisältää) gluteenia. Näiden tuotteiden sijaan voit käyttää gluteenittomia vaihtoehtoja, kuten luontaisesti gluteenittomia tuotteita sekä MAIZENA Tapioka-tärkkelystä tai MAIZENA-maissitärkkelystä aina salaateista pannukakkuihin.

  • Jauhot ja tuotteet vehnästä, ruissista ja ohrasta, kuten vetekli, kruskakli, jyvän alkio, speltti, spelttivehnä, kamut-vehnä, durum-vehnä, kaura (voi olla kontaminoitunut) ja semolina.
  • Pasta ja nuudelit vehnästä, ruissista ja ohrasta
  • Leipä ja kahvileipä vehnästä, ruissista ja ohrasta
  • Mysli
  • Hiutaleet
  • Soijakastike
  • Jauhekastikkeet ja monet valmiskastikkeet, kuten HP-kastike
  • Kuskus
  • Bulgur
  • Paneroidut tuotteet, kuten paneroitu kala, sipulirenkaat, jotkut joulukinkut ja paahdetut sipulit. 
  • Jotkut vellit
  • Suurustetut keitot, kastikkeet ja muhennokset
  • Valmisateriat ja pikaruoka
  • Verivanukas
  • Charkuteri, makkarat, maksapiirakat, jotka sisältävät gluteenia
  • Karkit, lakritsat, jäätelötuutit ja suklaa
  • Maustesekoitukset
  • Korppujauhot
  • Isterband, usein sisältävät ohraryynejä
  • Kuiturikastetut tuotteet
  • Olut
  • Seitan
  • Vierre
  • Grahamjauhot

 

10 vinkkiä allergiaystävällisempään toimintaan!  

  • Osta gluteenitonta ja maidotonta leipää ja pakasta, jotta sinulla on sitä aina tarvittaessa saatavilla.
  • Osta gluteenittomia pastalajeja, esimerkiksi ruskeaa riisiä tai maissijauhoja. Koska ne ovat kuivia, niillä on pitkä säilyvyysaika.
  • Merkitse kunnolla sekä sisä- että ulkotiloihin, että tarjolla on esimerkiksi gluteenitonta leipää ja vegaanista ruokaa, jotta potentiaaliset asiakkaat eivät jätä huomioimatta kattavaa menuasi.
  • Pidä kotona aina kasvipohjaisia maitotuotteita saatavilla, joita vieraat voivat käyttää esimerkiksi kahvin kanssa.
  • Jos sinulla on vegaaninen annos menussa, kokeile tehdä siitä myös gluteenitonta, koska voit siten huomioida erilaiset ristiallergiat sekä ruokavaliot ja ruokamieltymykset. Jos sinulla esimerkiksi on kasvishampurilainen menussa, voit tarjota gluteenitonta leipää vaihtoehtona.
  • Mieti läpi kaikki reseptit - caesar-kastike sisältää kalaa, soijakastike gluteiinia ja monet valmiit tuotteet sisältävät sekä sokeria, gluteenia että rasvatonta maitoa.
  • Pohdi panerointia uudelleen - voitko käyttää gluteenittomia korppujauhoja tai muita vaihtoehtoja suurustamiseen tai leivittämiseen? Esimerkiksi perunat tarjoillaan yleensä kalan kanssa. Tämä annos on luontaisesti gluteeniton, mutta koska kala on yleensä leivitetty, se tiputtaa pois asiakkaat, jotka haluavat syödä gluteenittomasti.
  • Jos sinulla on alkoholin myyntiluvat, käy läpi juomamenu ja laajenna myös gluteenittomiin oluisiin.
  • Erottele gluteenittomat / allergiavapaat tuotteet muusta valikoimasta ja merkitse se selkeästi esimerkiksi ruoka-annoksiin, itsepalvelutiskille ja buffetteihin. 
  • Jos esimerkiksi lounasmenusi vaihtelee usein, käy menu läpi yhdessä henkilökunnan kanssa ja tiedota selkeästi allergeeneista.

 

Gluteenitonta autoimmuunisairauksiin

Ihmiset, joilla on autoimmuunisairauksia tai tulehduksellisia tiloja, ovat erittäin tarkkoja ruokavaliostaan. Gluteenin lisäksi monet välttävät myös sokeria, lehmänmaitoa sekä muita viljoja ja palkokasveja. Tämäntyyppistä ruokavaliota kutsutaan nimellä AIP, clean eating tai paleo. Monista variaatioista huolimatta yhteistä näille kaikille on gluteeniton pohja.

 

Gluteeniton ruoka, joka sopii hyvin AIP- ja paleoruokavaliota noudattaville

  • Kala, merenelävät, liha
  • Kasvikset
  • Juurekset
  • Terveelliset rasvat, kuten kookosöljy ja oliiviöljy
  • Gluteeniton liemi ja fondi