Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

Uusia tulokulmia, uusia tapoja kuluttaa, ruokailla, palvella ja paljon muuta. Kenellekään ei tule yllätyksenä, että pandemia on tuonut merkittäviä muutoksia alallemme. Sosiaalisen etäisyyden ottaminen ja uudet erilaiset säännöt eri puolilla maailmaa ovat vain muutamia niistä asioista, jotka ovat vaikuttaneet uudenlaisen ympäristön muodostumiseen. Tässä tärkeimpiä päätrendejä ja virtauksia vuodelle 2021 ja siitä eteenpäinkin, ainakin jos kysyt Unilever Food Solutionsilta.

1. Ravintolakonseptia laajennetaan

 

Pandemia on tarkoittanut sitä, että emme ole voineet olla toistemme kanssa tekemisissä samalla tavalla kuin aiemmin, ja viimeisen vuoden aikana olemmekin nähneet todisteita monien ravintoloiden kiehtovista aloitteista, jotka varmasti vain lisääntyvät tulevaisuudessa. Oli esimerkiksi itsestäänselvää, etteivät useat ulkokahvilat sulkeneet toimintaansa syksyllä uudelleen, vaan tilalle syntyi lukuisia erilaisia​​konseptimuunnelmia "chambre séparéestä" sekä ulko- että sisätiloihin. Ulkosesongin pidentäminen tällä tavoin avaa myös mahdollisuuden pidempään grillauskauteen.

Food & Friends -järjestön trendikatselmuksen mukaan saamme myös nähdä yhä useampia hybridiravintoloita tulevaisuudessa. Puhumme ilmiöstä nimeltä "bakeraunts", joka tarkoittaa leipomoa ja ravintolaa samassa toimipisteessä, mutta myös omituisemmista yhdistelmistä, joissa näennäisesti yhteensopimattomat toimialat yhtäkkiä sulautuvat ja työskentelevät saman asian, eli vuokranmaksun, eteen. Odotamme innolla tämäntyyppistä rajat ylittävää ratkaisua, jossa myynnissä ei ole pelkästään ruokaa, jota syöt, vaan ehkä myös tuoli, jolla istut, pöytä, jonka ääressä syöt, lautanen, josta ruokasi nautit tai vaatteet, jotka puet yllesi.

2. (Vielä) enemmän huomiota terveyteen!

 

Terveys tuskin on uusi trendi, mutta voimme selkeästi nähdä kiinnostuksen kasvaneen sekä fyysiseen että ympäristön hyvinvointiin pandemian seurauksena. Ruotsalaisen Elintarvikeyritysten liiton (Allmänheten om mat & hälsa, 4. joulukuuta 2020) tekemän mielipidetutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista ilmoitti ottavansa terveysnäkökulmat huomioon tehdessään ruokaostoksia. Jopa 43 %  ilmoitti myös olevansa huolissaan siitä, että heidän syömällään ruoalla on negatiivinen vaikutus ilmastoon. Tämä huoli on kasvanut verrattuna aiemmin tehtyihin tutkimuksiin.

3. Halvempaa luksusta

 

Haastavat ajat pakottavat kuluttajat priorisoimaan asioita. Sen sijaan, että keskittyisit tryffeleihin, hummereihin ja muihin kalliisiin raaka-aineisiin, voisit ehkä tutkia taloudellisesti hyödyllisempiä vaihtoehtoja samasta makukategoriasta. Alhaisemmat kustannukset eivät ole hyväksi pelkästään liiketoiminnallesi, mutta mahdollistavat myös yhä useammalle asiakkaalle ulkona syömisen tai ruoan tilaamisen kotiin, vaikka rahaa olisikin vähemmän käytettävissä.

4. Ylellisempi take away

Kun take awaysta tulee standardipalvelu jopa fine dining -ravintoloille, on seuraava askel kehittää premium-palveluita niille asiakkaille, jotka haluavat ja pystyvät maksamaan enemmän. On kyettävä tarjoamaan enemmän kuin pelkkä ruoka-annos. Tässä asiassa voit mennä niin pitkälle kuin haluat – tarjoa pöytäkattaus kauniilla astioilla, sopiva soittolista, kukka-asetelmat ja kerää lainatut tavarat, kun juhlat ovat ohi. Sinulla on myös hyvä mahdollisuus hyödyntää sekä sosiaalista mediaa että verkkokauppaa laajennettuna osana ravintolasi liiketoimintaa. Ruokaopetusvideoita livenä instagramissa? Verkkokauppaa sosiaalisessa mediassa ravintolan omilla mausteseoksilla? Tai miksi et tarjoaisi ”take awayna” kokonaista kokkitiimiä, joka valmistaisi ruokaa paikan päällä asiakkaasi kotona?

5. Vihreämpiä menuja

Kasvikset ovat edelleen tärkeä tie asiakkaidesi sydämiin (ja lompakoihin). Tämä johtuu paitsi ilmastosyistä mutta myös siitä, että yhä useammat ihmiset syövät fleksitaarisen elämäntyylin mukaisesti, jossa vegaaninen ruoka on osa jokapäiväistä elämää. Palkokasvit, kasvipohjainen proteiini ja vegaaniset tuotteet ovat tulevaisuuden tuotteita, koska ne nähdään sekä terveellisinä että turvallisina. Pandemian jalanjäljissä monet kuluttajat kokevat kasvipohjaisen ruoan turvallisempana vaihtoehtona.