Kiinnostus Lähi-idän ruokaa kohtaan lisääntyy jatkuvasti. Syömme joka vuosi yhä enemmän hummusta, tahinia, falafelia, bulguria ja baba ganoushia. Ja miksipä ei, Lähi-idän herkullista ruokaa on helppo valmistaa ja lisäksi se on hyväksi sekä terveyden että ilmaston näkökulmasta.

Lähi-idän ruoka on värikästä ja maukasta mutta ei kovin tulista. Ei siis mikään ihme, että myös suomalaiset ovat ottaneet sen omakseen. Lähi-idän ruoka on Suomen lisäksi suosittua muuallakin, ja se on tällä hetkellä nopeimmin kasvava ruokatrendi suurimpien maailmankeittiöiden joukosta.

Yksi maailman vanhimmista ruokakulttuureista

Lähi-itä on aina ollut Euroopan, Aasian ja Afrikan kohtauspiste, jossa ihmiset ovat vaihtaneet kokemuksia ja käyneet kauppaa. Tämä on luonnollisesti jättänyt jälkensä alueen keittiöön. Mongolit toivat dumplingit, intialaiset kaupustelijat saapuivat mukanaan valkosipulin, maustekurkuman ja kuminan kaltaisia mausteita, afrikkalaiset matkustajat esittelivät okran, ja tomaatit saapuivat uudesta maailmasta Atlantin toiselta puolen. Vaikka Lähi-idän mailla on nykyään mielipide-eroja monissa asioissa, maita kuitenkin yhdistää suurelta osin samankaltainen ruokakulttuuri. Kaikkialla Lähi-idässä käytetään oliiviöljyä ja oliiveja, seesaminsiemeniä, kikherneitä, minttua, hunajaa, pitaleipää ja monta muuta ruoka-ainetta, jotka eivät kuulu pelkästään yhteen ruokakulttuuriin. Lähi-idän keittiötä voisi luonnehtia kiehtovaksi sekoitukseksi vaikutteita erityisesti arabialaisesta, iranilaisesta, israelilaisesta, kurdilaisesta ja turkkilaisesta ruokaperinteestä.

 

 

Vieraanvaraisuuden pitkät perinteet

Vaikeasti lausuttavista reseptien nimistä huolimatta Lähi-idän ruokalajeja on helppo valmistaa, joten lyhyessä ajassa saa aikaan isojakin määriä ruokaa. Ruoanlaiton helppoutta on aina arvostettu tässä maailmanosassa, jossa vieraanvaraisuus on hyve ja vierailijat ohjataan usein pientä ja isompaa syömistä notkuvan pöydän ääreen.

 

Ilmastoreilua ruokaa

Yhä useammat suomalaiset ja erityisesti nuoret päätyvät nykyään valitsemaan kasvisruokia. Monet Lähi-idän ruoat, kuten hummus, falafel ja baba ganoush, ovat kokonaan kasvisruokia. Myös alueen liharuoat sisältävät paljon kasviksia, minkä vuoksi ne ovat hyviä valintoja sekä terveyden että ilmaston näkökulmasta. Reseptit ovat usein myös helposti muunneltavissa, ja aineksia voi vaihtaa sellaisiin, joita juuri sillä hetkellä on saatavilla. Moneen perinteiseen reseptiin kuuluvan vuohenlihan voi hyvin korvata lampaan- tai naudanlihalla tai jättää kokonaan pois kasvisversiosta.

Ota talteen kaikki Makumatkan reseptit

Ota talteen kaikki Makumatkan reseptit

Makumatka maailman ympäri reseptiesite

Lataa reseptit tästä