Työskentelen...

Jatka

Olemme päivittäneetsisällön toimialasi perusteella

On hyvä olla perillä siitä, mistä saa tyydyttynyttä ja mistä tyydyttymätöntä rasvaa, sillä aihe vaikuttaa terveyteemme eri tavoin. Tyydyttyneen rasvan saantia tulee rajoittaa, sillä liiallinen tyydyttynyt rasva lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tyydyttymätön rasva voi puolestaan vähentää riskiä. Siitä ovat yhtä mieltä sekä kansainväliset että suomalaiset asiantuntijat ja viranomaiset, kuten WHO (Maailman terveysjärjestö) ja elintarvikevirasto. Mistä erilaiset rasvat sitten ovat peräisin? Niin, tyydyttyneitä rasvoja löytyy ennen kaikkea eläinkunnasta, kun taas tyydyttymättömät rasvat ovat pääasiassa kasviperäisiä, eli ne tulevat kasvikunnasta.

 

Tyydyttymättömän rasvan lähteitä:

  • Rapsiöljy, oliiviöljy, auringonkukkaöljy, pellavaöljy, maissiöljy, soijaöljy
  • Pehmeät ja juoksevat margariinit
  • Rasvainen kala
  • Oliivit
  • Soijapavut / edamame-pavut
  • Pähkinät, mantelit ja siemenet
  • Majoneesi
  • Avokado
  • Merilevä

 

Tyydyttyneen rasvan lähteitä:

  • Rasvainen liha, pekoni, makkara ym. lihatuotteet
  • Maitotuotteet, kuten meijerikerma, rasvainen maito ja juusto
  • Voi ja voipohjaiset rasvaseokset
  • Kakut ja leivonnaiset
  • Suklaa ja konvehdit
  • Kookosrasva ja kookosmaito

Mieti lämpötilaa ja valitse oikea öljy oikeaan tarkoitukseen

Tyydyttynyt rasva sietää korkeampia lämpötiloja kuin tyydyttymätön. Parhaat kasviöljyt korkeisiin lämpötiloihin ovat rapsiöljy ja maapähkinäöljy. Myös rapsiöljypohjainen juokseva margariini on kätevä ja helppo valinta. Kylmäpuristetut öljyt, joissa on makua, sopivat kylmiin kastikkeisiin ja maustamiseen. Lämpötilan huomioon ottaminen on tärkeää etenkin siksi, että se vaikuttaa ruoan makuun ja koostumukseen.

Viisi maukasta vinkkiä ja tietoiskua!

  • Paranna makua ilman rasvaa
    Tiesithän, että on olemassa käteviä tapoja saada ruokaan savustetun lihan maku ilman lihatuotteiden käyttöä? Savustetut sienet ja punajuuret antavat roimasti makua, mutta eivät sisällä tyydyttynyttä rasvaa.
  • Valitse kestävä vaihtoehto
    Koska tyydyttymättömät rasvat ovat pääasiassa kasviperäisiä, ne ovat myös kestävä valinta.
  • Tee kastikkeita hyvästä rasvasta!
    Käytä rapsiöljypohjaista HELLMANN’S Vegan -tuotetta kylmiin maustesekoituksiin ja kastikkeisiin, tai tee itse majoneesia fiksusti: sekoita 1 osa huoneenlämpöistä rapsiöljyä, 1 osa makeuttamatonta soijamaitoa, vähän sinappia ja ripaus suolaa. Sanoiko joku “hyvää”?
  • Eläköön Omega-3!
    Ehkä tiesitkin jo, että rasvaisessa kalassa on runsaasti tärkeitä omega-3-rasvahappoja. Niitä löytyy kuitenkin myös kasviperäisistä lähteistä, kuten pellavansiemenistä, merilevästä, saksanpähkinöistä, rapsiöljystä sekä monista levitettävistä ja juoksevista margariineista. Panosta siis niihin.
  • Vaihda juusto siemeniin
    Hyvä tapa vähentää kovan juuston käyttöä ruoassa on korvata parmesaani paahdetuilla siemenillä ja pähkinärouheella, ravintohiivahiutaleilla tai kuivatuilla mustilla oliiveilla. Ne kaikki luovat juustomaisen umamin maun, mutta sisältävät hyviä tyydyttymättömiä rasvoja.

Terveys ja kestävyys keskiössä

Me Unileverillä pyrimme jatkuvasti parantamaan tuotteidemme ravintosisältöä. Samalla teemme kaikkemme ympäristön ja ilmaston suojelemiseksi. Rajoitamme tyydyttyneen rasvan määrää, käytämme kestävästi tuotettuja raaka-aineita ja ainesosia, ja pidämme huolta, että tuotteemme maistuvat hyvältä. Lue lisää kestävyyttä edistävästä työstämme napsauttamalla alla olevia linkkejä.

Lähteet: Ruotsin ruokavirasto, Harvard.edu, Testfakta, USLP, Landleyskok.se